Hamburger menu Hamburger menu
koffieaanbieding achtergrond

Starbucks

Genieten van koffie the Starbucks way

Het merk dat koffiedrinken veranderde

Starbucks is een merk dat een grote stempel heeft gedrukt op de manier waarop we naar koffie kijken. Dit bedrijf heeft koffie van topkwaliteit toegankelijk gemaakt voor iedereen en van koffiedrinken een koffiebeleving gemaakt. De naam van het merk is ontleend aan het bekende verhaal van Moby Dick en legt de link met de eerste koffiehandelaren die hun koffiebonen per schip vervoerden. Het begon voor dit merk allemaal in 1971 toen de eerste Starbucks winkel opende in Seattle, Amerika. Het was hier aan Pike Place Market waar de eerste Starbucks koffiebonen werden verkocht.

Van koffiewinkels naar koffiehuizen

In 1987 werd Starbucks gekocht door Howard Schultz, die begin jaren tachtig al enige tijd voor het bedrijf actief was geweest. Schulz was gegrepen door de Italiaanse koffiecultuur en de vele koffiebars en koffiehuizen die dit land rijk is. Dit concept wilde hij ook in Amerika uitrollen. Het ultieme doel hierbij was mensen van alle rangen en standen samen te brengen op een plek waar de beste koffie werd geserveerd. Op die manier bracht hij de Italiaanse koffiecultuur naar de VS en met succes. De ene Starbucks vestiging na de andere opende en al snel was er in elke Amerikaanse stad Starbucks koffie verkrijgbaar. Tegenwoordig zijn er wereldwijd maar liefst meer dan 30.000 filialen in 80 landen.

Starbucks koffie drink je ook gewoon thuis

De koffie van dit merk is te goed en te lekker om alleen te drinken in een vestiging van het merk. Hier wil je ook thuis van genieten, op het moment dat je eraan toe bent. En dat is vast en zeker meerdere keren per dag. De koffies van dit merk zijn verkrijgbaar voor vrijwel alle koffiezetmethodes. Zo zijn er naast de koffiebonen van het merk ook Starbucks cups voor Nespresso machines, Starbucks Dolce Gusto cups en Starbucks filterkoffie. Alleen heeft het merk nog geen koffiepads in het assortiment, maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen.

Drie verschillende roasts

Uiteraard zijn koffiebonen de basis van elke koffie van dit merk. Starbucks koffiebonen zijn onder te verdelen in drie verschillende brandprofielen. Om te beginnen zijn er de Blond Roast koffiebonen die relatief kort geroosterd worden en daarmee voorzien in de behoefte van milde koffie. Medium Roast bonen worden langer gebrand, waardoor de koffie die je met deze bonen zet een wat meer uitgesproken smaak en karakter heeft. Deze koffie is een goede keuze als je een middenweg tussen sterke koffie en milde koffie zoekt. De Dark Roast koffiebonen van het merk leveren de meest krachtige en intense koffie op. Deze koffie is rijk aan complexe aroma’s en je zet er een fantastische espresso of ristretto mee.

Starbucks koffie en Arabica koffiebonen

Van de twee belangrijkste soorten koffiebonen die er zijn, Arabica en Robusta, zijn de Arabica koffiebonen zonder twijfel de meest verfijnde. Dat komt omdat deze bonen lang de tijd hebben gehad om zich te ontwikkelen, doordat ze op hoogtes van 600 tot 2000 meter geteeld worden waar het overdag zeer warm is en het ’s nachts flink afkoelt. Hierdoor hebben ze meer complexiteit en een hogere zuurgraad. Dit is reden voor Starbucks om alleen Arabica koffiebonen te gebruiken voor hun koffies. Of het nu gaat om de bonen, de gemalen koffie of de capsules van het merk.

Blends of single origin?

Vaak worden Arabica koffiebonen uit verschillende landen en werelddelen met elkaar gemengd om op die manier unieke smaakprofielen te creëren. Veel van de Starbucks koffies zijn een blend. Maar het merk biedt ook koffie aan die bestaat uit koffiebonen die afkomstig zijn uit slechts één land. Dit wordt dan een single origin genoemd. De Starbucks Single-Origin Colombia koffiebonen zijn hier een goed voorbeeld van.

Starbucks Pike Place koffie

Een bijzondere koffie van dit merk is toch wel de Starbucks Pike Place koffie. Deze koffie is een eerbetoon aan de eerste Starbucks vestiging in Amerika die aan Pike Place Market te vinden was. Deze koffie kent een medium roostering van de bonen, die afkomstig zijn uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen. De koffie wordt gekenmerkt door subtiele tonen van geroosterde noten en het zoete van chocolade. Geen wonder dat deze Pike Place koffie erg populair is onder koffiedrinkers wereldwijd. Starbucks Pike Place koffie is verkrijgbaar als koffiebonen en als Nespresso koffiecups.

Starbucks cups voor Nespresso

Speciaal voor al die mensen die hun koffie zetten met een koffiecupmachine heeft het merk Nespresso (compatible) koffiecups in het assortiment opgenomen. Deze Starbucks cups zijn gemaakt van aluminium, omdat dit materiaal de koffie optimaal beschermd tegen invloeden van buitenaf die de kwaliteit en smaak van de koffie aantasten. Dit zijn lucht, licht en vocht. Het assortiment koffiecups is groot en heeft elke koffiedrinker iets te bieden. Kies voor de Breakfast Blend cups om de dag goed mee te beginnen of geniet van een meer pittige koffie die je zet met de Italian Style Roast capsules van het merk. Laat je verrassen door Starbucks Creamy Vanilla cups of door de Smooth Caramel capsules. Of wissel gewoon lekker af, want dat kan natuurlijk ook.

Starbucks koffie

Starbucks Dolce Gusto cups

Ook voor Dolce Gusto heeft dit merk een uitgebreid assortiment koffiecups voor je klaarstaan. Verwen jezelf of je gasten met een luxe Starbucks Toffe Nut Latte, weer eens iets anders dan anders. Maar natuurlijk gaat een Blonde Espresso Roast die gezet is met Starbucks Dolce Gusto cups er ook altijd wel in. Net zoals dit geldt voor een heerlijk latte macchiato, cappuccino of Iced Americano op een warme dag. Wat je smaak ook is, ook als je koffie zet met een Dolce Gusto apparaat heeft dit merk voor jou de ideale koffiecup.

Recyclen van Starbucks cups

Naast het voordeel dat aluminium cups de koffie erin optimaal beschermen, heeft aluminium ook als voordeel dat je het oneindig kan hergebruiken. Om dit materiaal überhaupt te kunnen hergebruiken, moet je de gebruikte cups van het merk natuurlijk niet weggooien bij het gewone afval. Lever ze in, zodat ze gerecycled kunnen worden, bijvoorbeeld tot nieuwe koffiecups. Recyclen kost je weinig moeite, want het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de cups verzamelen in een speciale recyclezak (die je via Starbucks kunt bestellen) die je inlevert bij een servicepunt van DHL of PostNL. Doe je mee?

Starbucks en C.A.F.E. Practises

Starbucks heft zich verbonden aan het C.A.F.E. (Coffee and Farmer Equity) Practices programma. Dit initiatief heeft tot doel de levensomstandigheden van koffieboeren te verbeteren en de milieueffecten van koffieproductie te verminderen. Starbucks werkt samen met koffieboeren over de hele wereld om hen te helpen. Dit omvat zaken als eerlijke lonen, veilige werkomstandigheden, milieuvriendelijke landbouwpraktijken en behoud van biodiversiteit. Het C.A.F.E. Practices programma heeft positieve invloed op duizenden koffieboeren en draagt bij aan de bevordering van duurzame koffieproductie wereldwijd.

Koffie van topkwaliteit én een betere wereld

Starbucks is één van de grootste spelers op de internationale koffiemarkt. Wist je bijvoorbeeld dat dit merk jaarlijks maar liefst 3% van alle Arabica koffiebonen opkoopt. Dat lijkt niet veel, maar weet dat dit merk bepaald niet de enige koffieproducent is. Als grote speler draag je een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en die neemt het merk zeer serieus. We noemden al even het C.A.F.E. Practises programma, maar het merk doet meer dan dit. Zo heeft het merk het Starbucks Global Farmer Fund in het leven geroepen om koffieboeren te helpen hun plantages en manier van koffieteelt efficiënter te maken en te verduurzamen. De Starbucks Farmer Support Centers, die je in acht verschillende landen vindt, brengen koffieboeren, onderzoekers en andere specialisten samen om de koffieteelt verder te verduurzamen. En dan hebben we het nog niet gehad over alle landelijke en regionale activiteiten die het merk wereldwijd ondersteunt.